Lørdag 28 oktober 2023 spiller vi barneteaterstykket «Isbilen» i Sandvika. Det er muligens siste gang jeg selv spiller i stykket. I den anledning legger jeg ut noen bilder og litt omtale om stykket, som jeg hadde glemt å dele. Stykket passer for ca 5-10 år. Denne uka har vi spilt for andreklassinger.

Når det mektige Voksenkontoret For Snakk vil legge ned Isbilen og alt som ikke gir maksimal profitt må to barn ut og redde verden! I hvert fall isen før den smelter.

«Isbilen» hadde premiere i 2022 og ble nominert til Heddaprisen 2022 for «Beste Barneforestilling». Felipe Orellana, Sofia Estifanos, Lisa Thun og jeg spiller i stykket. Hedda Sandvig og jeg har skrevet manus, og Hedda + Cici Henriksen har regi. Tommy Tee, DJ Large og jeg har laget musikken.

Alle foto Samir Madad.

Dagsavisens kulturredaktør Mode Steinkjer skreiv en hel avissides grundig anmeldelse under overskriften «Denne Isbilen er byens kuleste». Det står 5/6 øverst men det virker nesten som en feil:

«Det skjer noe med de fleste når de får barn. Det kan til og med føre til at de mest gatesmarte rapperne i Oslo inntar teaterscenen med en fortelling som retter seg mot barn fra femårsalderen og oppover. Kanskje er det første gang vi ser et musikkteaterstykke for barn i Norge der musikken helt og holdent er tuftet på rap og hip hop, og selvsagt kan de ikke dy seg for å legge inn små rabulistiske stikk, sanger, referanser og hendelser som gjør den egnet for langt flere enn de minste.

«Isbilen» er blitt en medrivende og morsom teateroppsetning full av kontrollert galskap og kloke tanker om foreldrerollen, personlig mot og det å aldri gi opp selv når det ser som verst ut. I «Isbilen» låner Don Martin et ordtak fra sin egen helt Astrid Lindgren, det fra «Brødrene Løvehjerte» om at det hender det er ting vi må gjøre, «ellers er vi ikke noe menneske, bare en liten lort». Denne livsvisdommen har han så plassert midt i vår fantasifulle virkelighet, i en litt diffus storbydrabant blant barn som har alle slags foreldre.

I førersetet på «Isbilen» som prosjekt sitter rapper, tekstforfatter og nå de siste årene også skuespiller Don Martin. Han har skrevet «Isbilen» sammen med SPKRBOXs Hedda Sandvik, som har regi i samarbeid med CiCi Henriksen. På mange måter kan man se «Isbilen» som en naturlig fortsettelse av teaterprosjektet som tegner seg rundt først «Blokk til blokk» og så fortsettelsen med «Linje 5», begge regissert av Henriksen. «Isbilen» er mindre stedsspesifikk, men har mye av den samme energien og «muntligheten» som de to «voksne» teaterstykkene, og ikke minst er musikken hentet fra det samme universet, bare tilpasset en yngre målgruppe. Historien er inspirert av Don Martins egen barnebok og låt «Isbilen». På scenen er han en av fire skuespillere som med åpenhet og spontanitet spiller seg gjennom fortellingen om Mariama og hva som skjer når alt en dag butter imot.

Hip hop-sjargong, rim som går rett hjem hos barna, plumpe vitser og fint balansert publikumsfrieri er oppskriften, og det hele er passe oppviglersk til at den åpenbare moralen ikke blir for påklistret eller påfallende. Teksten og historien rommer mye, og løvehjertene er selvsagt inspirert av Astrid Lindgren, men enda mer av det uuttømmelige universet Don Martins skriver fra også i andre sammenhenger. Sånn sett blir «Isbilen» et ledd i det å ta eierskap til sin egen historie, om å heve stemmen for det man tror på. Don Martin har for øvrig skrevet musikken sammen med rap-nestor (og «Nilsen»-partner) Tommy Tee. De kompromisser ikke på kvaliteten, vel vitende om at de har verdens mest kresne publikum.»

Scenekunst likte også stykket:

Isbilen er morsomt og kvalitetsbevisst teater for barn. (…) Forestillingen Isbilen er den første barneforestillingen fra kunstnerkollektivet SPKRBOX, og det er tydelig at de har tenkt mye på barna i prosessen.

For dette er veldig godt barneteater. Alle aktørene viser stor respekt for barnepublikummet, og det merkes i mottakelsen. Alt fokuset på lek gir barna en gjenkjennbar, men fantasivekkende og regelbrytende verden.

I Isbilen viser hele ensemblet at det er mulig å treffe barn med kvalitet. Sangene er fengende og rapen er presis. Det kulminerer i den nevnte rap battlen der humor blandes med en følelse av at noe står på spill. De musikalske prestasjonene inneholder overskudd og nerve på en måte som engasjerer. Kombinasjonen av tøys og kunstnerisk presisjon blir bærende for forestillingen.

Scenografi og kostymer: Even Børsum
Scenografi-snekker: Deividas Mastoras
Lysdesign: Oscar Udbye
Lyddesign: Martin Ahzami og Hedda Nielsen
Musikk: Don Martin, Tommy Tee, DJ Large
Lydteknikk: Patrik Jaklin
Manus av Hedda Sandvig og Don Martin
Regi: Hedda Sandvig og Cici Henriksen