Fotnoter om låta «Nilsen» og da vi spilte inn både videoen og låta. For mer om låta les «Om Nilsen».

1 Kristoffer Klunk og jeg var tusen steder og så på byen vår for å finne locations. Kanskje halvparten av de vi bestemte oss for å bruke er faktisk med i videoen. Vi spilte inn videoen i minusgrader på natta mens Kristoffer ble mer og mer sjuk. Alle innspillingsdagene spiste vi middag på pizzabussen på Grorud og hele crewet måtte spise pizza nr 14. De som veit veit hvorfor og jeg gir litt av æren for at det gikk så bra til det. Vi spilte inn hele videoen gerilja style med et effektivt crew og en glimrende fotograf. Likevel var det feks vanskelig da vi okkuperte baksiden av 20 bussen for å filme Tommy sitt hook. Ikke mest for at bussen var full av folk, men fordi 20-bussen (ooh, den er så Oslo den) stopper hele tida og hver gang måtte vi begynne opptaket på nytt med klapp-dings og lyd går og alt. Derfor ble neste shoot med gutta mine på Grønland utsatt 1 1/2 time. I mens var gutta på Stargate, og da vi kom var de så godt i gang at de hadde begynt å breake på utsiden. Breakinga som er i videoen er altså egentlig ikke planlagt, men effektive John-Erling var kjapp nok til å filme alt før noen rakk å hilse på hverandre. And there it is.

Foto: Jojo

2 For denne teksten vant jeg Nopas pris for «Årets Tekst» i november 2013.

3 Jeg hadde hatt lyst lenge til å lage en Oslo øst låt og samla sammen små ideer og linjer over lang tid. Vi prøvde ut første verset av den låta her på flere forskjellige beats, blant annet en til som er på albumet, men det var da Tommy kom med den beaten her at jeg skjønte hele låta. På en måte kan man si at jeg brukte ett år på å skrive første verset, og at de to andre skrev seg selv på noen dager. Ideen til greia bak å kalle den «Nilsen» fikk jeg på 60-bussen, da den svingte inn fra Schweigårdsgate og inn i Tøyenbekken og jeg så Joachim Nielsens gang, og innså at Jokke, Rudolf og Lillebjørn het Nilsen alle tre. Et sted i mellom deres kunstneriske univers finner man natta til Oslo og Oslo øst. Det er linjer fra alle tre i låta. Hvis jeg hadde sett på twitter på telefonen min isteden for å se ut av vinduet, er det ikke sikkert det hadde blitt noen låt.

4 «Boka om Oslo er fortellinga om to byer / som om historia til hovedstaden var Charles Dickens» er selvfølgelig en referanse til Dickens kjente bok «A Tale of Two Cities». Oslo er en delt by på godt og vondt og har vært det i århundrer. Dette er ikke en disselåt til Oslo vest, men en som repper den byen som jeg kjenner og føler meg hjemme i. Vær stolt av der du er fra!

Foto: Jojo

5 “Det er mitt univers – passet er oransj og grønt”. Den linja er den av alt jeg har skrevet som flest folk har spurt meg hva betyr. Da jeg skreiv denne låta var det for lengst klart at albumet skulle hete “En Gang Romsåsgutt Alltid Romsåsgutt”. Jeg ville at Nilsen skulle være en tydelig Oslo Øst låt og være for hele den delen av byen jeg er glad i uten å rope “Romsååås ooooh Romsåååås” gjennom hele sangen (som jo ofte er sånn Romsåsfolk oppfører seg). Men jeg må selvfølgelig reppe stedet jeg er fra. Oransj og grønt er fargene til Romsås Idrettslag og det betyr seff at jeg er Romsåsgutt. Derfor er linja skrevet som den er – åpenbar for alle fra som veit, kryptisk for alle som ikke kjenner til det.

6 «Fra de ble sendt fra nr 13 bort til nr 19». I videoen passerer jeg «Nummer 13» i det som nå er Heimdalsgata på Tøyen. I den bygården bodde Oslopoeten Rudolf Nilsen, og hans dikt «Nummer 13» handler om beboerne i bygården, og er en skildring av levekårene blant Oslos underklasse i hans tid. Om fattigdom, glede, sorg. Nr 19, eller Møllergata 19, var fram til søttitallet Oslos fryktede politihovedkvarter, hvor (blant annet) tjuvrader og bråkmakere fra Oslos mange «nummer 13er» ble slengt i kasjotten. Det handla, og handler, selvfølgelig veldig ofte også om levekår. Rudolf Nilsen skreiv sjøl om nummer 19 i sitt dikt “Blomsterterassen ved nr. 19”.

7 Olympen Restaurant, aka «Lompa», er en restaurant og ølhall beliggende i Grønlandsleiret 15 i Oslo og har med skiftende eiere holdt på siden 1892. Barongsai, blant stamgjester bare kalt “Barong”, var en legendarisk hiphop-klubb i Møllergata. Min generasjons klubb 7, som sprang ut av Sun Rekords & Kans og Oslo Skateshop miljøets “hemmelige” fester. Beckers var en legendarisk (brun) bule i Markveien på Løkka, på den tida bydelen var et arbeidsklassestrøk helt opp til gentrifiseringen drepte sjappa. Et av de første utestedene jeg var ulovlig på som tenåring. Lå der Vinmonopolet ligger nå. Gamla ligger fortsatt i Møllergata og er fortsatt Gamla. Hva mer trenger man å si.

8 Hooket er Tommy Tee sine første linjer på norsk. Det ga, i følge ham selv, så mersmak at han begynte å spille inn et helt album på norsk som kom i november i fjor med tittelen «Musikk Ække Viktig».

Foto: Jojo

9 Under finner du flere forklaringer og tolkninger fra både meg og andre skrevet på Rapgenius

1530303_603306986425541_613896983_n