Oktober 2023 hadde vi premiere på 10 års jubileumsshowet for albumet «En gang Romsåsgutt alltid Romsåsgutt – en fortelling om fellesskap, utenforskap og prisen på Bugg». En feiring av albumet som kanskje er mest kjent for «Nilsen», et dykk inn i noen av historiene bak og en homage til den største del av hovedstaden vår. Av og med Don Martin.
Showet er laget av Hedda Sandvig, Cici Henriksen og meg, med god hjelp fra Det Andre Teatret på lyd, lys og mer + SPKRBOX-gjengen. Super tusen takk til alle som har vært med.
Sjekk her om det finnes nye billetter.
Premieren hadde vi også med noen ekstra gjester enn ellers. Tee Productions legende Son of Light gjorde en surprise opptreden to av tre kvelder. Jeg dro også med meg noen banditter ned på scenen. Og noen som fant veien selv. Beste Samir Madad tok bilder på premieren:
Alle tre forestillinger var fullstappa og jeg er sjukt glad for alle overveldende tilbakemeldinger. Det har også vært kult å lese anmeldelsene som kom i helga. Dagsavisens kulturredaktør Mode Steinkjer var først ute med å mene noe om showet:
Det er ikke godt å si om det er teater eller konsert, men show blir det til gangs når Don Martin inviterer til feiring av «En gang Romsåsgutt, alltid Romsåsgutt».
…
Den heteste billetten akkurat nå er «En gang Romsåsgutt, alltid Romsåsgutt», oppkalt etter Don Martins Spellemann-vinnende debutalbum som kom for ti år siden. Jubileet må feires, og hovedmannen selv står ikke bare ubeskjedent bak en av norsk hip hops sentrale utgivelser, men hyller forskjellene, Oslos østkant, Romsås og alle folkene som har bidratt til at han i dag er rappens fremste Don, Østkantens sanne profet, musiker, krøniker og teaterpersonlighet som bruker seg selv i alt han gjør.
Det gjør «En gang Romsåsgutt, alltid Romsåsgutt» til en av høstens morsomste og mest underholdende forestillinger, et drivende rapshow og noe nær en standup-fortelling.
Dagsavisen gir det en 5er. Det gjør også Aftenposten (les eller hør hele anmeldelsen her). Teateranmelder Per Christian Selmer-Anderssen skriver
Rapperen skulle lage en mimrefest. Det ble en fullverdig forestilling.
«En gang Romsåsgutt alltid Romsåsgutt» er et tiårsjubileum over albumet med samme navn, men er noe langt mer enn en mimrefest. Det blir et prisme på et Oslo som var – og dermed det Oslo som vi er i ferd med å skape
Don Martin forteller om 90-tallets Oslo, brungrå, røykfylt og utskjelt som den var, men samtiden er alltid bare en strofe unna.
…
Neste år er det ti år siden regissør Cici Henriksen startet Spkrbox, en festival som blander teater med hiphop. Nå er det blitt et produksjonsselskap, som står bak flere definerende forestillinger de siste årene.
Sammen med Don Martin har de hatt enorm suksess med både «Blokk til blokk» og «Linje 5» på Det Norske Teatret. I vår satt de opp «Ivars kro» på Cafeteatret med Mine Nilay Yalcin. Disse forestillingene har til felles er at de er sanne historier fortalt nedenfra.
Spkrbox har rett og slett gjort teateret til et sted for rapmusikk og vitnesbyrd.
Etter at siste strofe fra «Romsåsgutt» er sunget, går vi ut med en vinterklar tanke: Hvem er det vi støter fra oss i dagens Oslo? Og hva slags spor har 90-tallets nazister, rasister og nedsnakking av Groruddalen satt i dagens hovedstadsmennesker?
Denne forestillingen ville helt sikkert solgt billetter på et stort teater, men spørsmålet er om den ville kommet til sin rett der. Kanskje trenger man Det Andre Teatret, som har kjøleskap på scenen, frivillige i døren og popcorn i baren, for å skape et fellesskap der alle føler seg hjemme.
Don Martin lager langt mer enn et tiårsjubileum for platen «En gang Romsåsgutt alltid Romsåsgutt». Forestillingen er blitt både tankevekkende og nostalgisk»
Det er kult. I tillegg har det blitt posta mye kult på sosiale medier. Jeg blir glad for alt det. Og vi hører at mange vil at det skal bli satt opp flere kvelder.
Av og med: Don Martin
Regi: Hedda Sandvig og Cici Henriksen
Lysdesign: Henrik Stoltz Vernegg
Videodesign: Henrik Ammerud
Lyd: Håvard Gressum Antonsen
Musikk av Don Martin, Tommy Tee, m.fl. Produsert av Don Martin og SPKRBOX i samarbeid med Det Andre Teatret med støtte fra FFUK.